Hoe zien kinderen de toekomst van media?

Standaard

bordcompleetEen hologramtelefoon. Projectiegamen in een kamer die reageert op je beweging. Een blindegeleiden-drone, een pratende auto, een boek voor kinderen met dyslexie dat werkt met augmented reality om woorden extra uit te leggen. Dit zijn slechts een aantal ideeen over onze media van de toekomst, van kinderen van OBS De Wissel in Uitgeest, uit groep 7 en 8.

Samen met zo’n 30 vrijwilligers uit het vak, werken we bij Dromenkroon aan het bedenken van de toekomst met kinderen. Sinds 2011 hebben wij dit samen met zo’n 1800 kinderen gedaan. Onderwerpen variëren van apps en games tot toekomstdromen en uitvindingen. In de maand januari van 2015, richtten wij ons op “media van de toekomst”, speciaal voor het congres ‘Safer Internet Day’, in samenwerking met ECP.

De uitkomsten van de workshops zijn te bewonderen via het Digital Messageboard – door kinderen zelf gecreëerd en geprogrammeerd.

Waarom en wat is media eigenlijk nog?
Internet is een zeer bepalende rol aan het spelen in het mediagedrag van kinderen. Eigenlijk kun je bijna zeggen dat vrijwel alle media een link hebben met internet of hierdoor worden gedreven. Kinderen zijn zich hier zelf niet altijd even bewust van, maar wat ze wel door hebben is dat het veel dingen mogelijk maken die voorheen niet bestonden.

Media is een ongrijpbaar begrip geworden. Vroeger spraken we over de krant, de tv, de radio. Iets om naar te luisteren of kijken. Maar het begrip is enorm verbreed. Als we hierover met kinderen praten, merk je dat meteen. Zij kunnen het niet ‘pinpointen.’ En eigenlijk hoeft dat ook niet. Het belangrijkste is dat we teruggaan naar hun behoeften. De rol die media en internet in hun leven speelt.

Media als:

  • vermaak – als doel op zich, zowel passief als interactief
  • interface – manier om dingen aan te sturen
  • tool – om zelf iets mee te maken
  • communicatie of ‘transport’ – social, netwerk
  • educatie – om iets van te leren
  • zelfs transport – teleporteren

Wat verwachten kinderen in de toekomst?

Op korte termijn

G

En langere termijn

K

Niet alleen de rollen zijn uitgebreid. Er gebeurt veel meer in de maatschappij en in het medialandschap, wat invloed heeft op het gebruik en de mogelijkheden. Wat was, komt niet meer terug. We gaan vooruit en komen terecht in een combinatie van het oude en het nieuwe.

photoWat verandert er dan allemaal?

  • Versnippering: we zijn van een tijdperk van massamedia langzaam aan het verschuiven naar focus op mensen en merken. Van de push aanpak van massamedia naar een pull aanpak.
  • Want de ‘gewone’ mens heeft meer macht gekregen: als gebruiker heb je veel meer invloed op wat er op de markt komt (kickstarter, indiegogo), wat we kunnen zien (on demand kijken), welke content er wel of niet boven komt drijven (content curation) en zelf kunnen bepalen wat je wel of niet te zien krijgt (on demand).
  • Nieuwe vormen en combinaties: technisch gezien is er veel meer mogelijk. Hologrammen, virtual reality, digitaal en fysiek gecombineerd. Het duurt niet lang meer tot we deze dingen in de mediamix opgenomen hebben. Belangrijk is om nu alvast te bedenken waar en op welke manier dit toegevoegde waarde kan hebben.
  • Reality check: “terug naar het echte”. Er kan zo veel, we kunnen altijd online zijn, er komt elke dag enorm veel informatie op ons af. De mogelijkheden van de toekomst liggen voor ons… Maar tegelijkertijd groeit aan alle kanten de roep om meer bevredigende bezigheden. En producten en content die dat faciliteren. Ambachten komen terug, mensen zoeken naar meer zingeving.

Ook kinderen zoeken naar zingeving van digitaal, de zoektocht naar het ‘echte.’2alioniefoto
We merken in de workshops met kinderen ook een groeiend kritisch geluid. Is het wel gezond, zo veel digitaal en internet in de toekomst? En is het wel overal nuttig voor?

Digitaal en bewegen is een thema dat vaak ter sprake komt in onze projecten. Net als het digtale tastbaar maken, iets echt in je handen kunnen houden (digital tactility). Ook blijkt dat kinderen het prettig vinden om digitaal een duidelijke rol kunnen geven in het ‘echte’ leven, zoals een interactive wallpaper of hologrammen. Tot slot hebben ze veel vragen over privacy. Vragen die we horen zijn:

  • Hoe echt zijn de vrienden die je online tegen komt?
  • Kun je die vertrouwen?
  • Doen we het wel goed, zo schermgericht bezig?
  • Hoe kunnen we digitaal inzetten voor gezondheid? Meer buiten spelen?
  • En wat als iemand een hologram hackt of kopieert?
  • Alles digitaal kost veel energie, hoe kunnen we dat beter doen?
  • Soms is digitaal zelfs een beperking: een boek op een iPad verstoort fantasie en is afleiding.

ZOnze belangrijkste boodschap is dan ook – in een tijd waarin mediagebruik versnippert, het lastiger wordt kinderen en hun ouders te bereiken en de kritiek op digital groeit… Ga uit van de behoefte van kinderen. Ga uit van de kracht van je eigen merk. Plak niet zomaar plaatjes op je merk, in de hoop dat het meer verkoopt. Dat tijdperk is echt voorbij. Overleven zullen de merken die de juiste mensen aan zich weten de verbinden. Die een sterke oorsprong hebben en een duidelijk doel. Die stappen durven nemen om te anticiperen op de veranderingen van vandaag en de ontwikkelingen van de toekomst. Want kinderen kunnen dat niet helemaal alleen.

Daar aan beginnen is simpel:

  1. werk vanuit de behoefte van kinderen (en hun ouders), niets anders doet ertoe als je daar niet begint.
  2. neem je merk onder de loep, is het sterk genoeg voor de komende tijd?
  3. verdiep je in trends en ontwikkelingen en bepaal je positie hierin, wat past wel en niet bij jou? Maak geen app om een app, ga niet op social omdat het hoort. Onzin!
  4. Ga het gewoon doen. Blijf proberen. Durf fouten te maken en onderzoek wat wel en niet werkt. De toekomst is geen exacte wetenschap, maar samen zullen we een nieuwe wereld maken die past.
  5. Praat veel vaker met kinderen. Werk samen met ze aan de toekomst! Kinderen kunnen het niet exact voor je bedenken, maar laat je inspireren en bouw je toekomstige projecten op hun inzicht.
Advertenties

Wil je je mening geven? Laat een reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s