Achtergrond Oculus Rift & Virtual Reality

Standaard

Bij onze workshop “Oculus Slim” geven we de kinderen een achtergrondkader rondom virtual reality en de Oculus Rift voordat ze zelf hun eigen werelden en toepassingen bedenken.

Oculus-Rift-GDC-2013In dit artikel kun je hiervan zelf (bijvoorbeeld ter voorbereiding) alvast een stukje lezen.

De Oculus Rift is bedacht om de manier waarop mensen games beleven revolutionair te veranderen. De bedenker wilde een apparaat ontwikkelen waarbij je echt in de wereld van de game kan stappen, zodat het ‘echt’ lijkt.

Hoe werkt het?
De bril meet de bewegingen van je hoofd zodat deze bewegingen gebruikt kunnen worden als besturing in de virtuele wereld. Als je bijvoorbeeld met je hoofd draait, zie je ook echt een nieuw stukje van de wereld. Dit zorgt ervoor dat je echt ‘ondergedompeld wordt’ in de wereld, en de wereld echt tot leven komt.

Ontstaan
Het avontuur begon voor Oculus in 2012. Het bedrijf Oculus VR werd opgericht door Palmer Luckey, een voormalig developer van onder andere games. Hij kwam met het idee om een virtuele bril te ontwikkelen. Maar…hier had hij natuurlijk een heleboel geld voor nodig. Het geld daarvoor zou vroeger van een groot bedrijf gekomen zijn, maar tegenwoordig kun je de hele wereld om geld vragen voor een idee. Als het idee maar goed & speciaal genoeg is om andere mensen enthousiast te maken. Op deze manier is ook de Oculus Rift gemaakt: allerlei mensen van over de hele wereld hebben geld gedoneerd om de bril te kunnen ontwikkelen. In totaal is er $ 2,4 miljoen ingezameld, door 8896 mensen geld gedoneerd!

In 2013 werd de ontwikkelaarsversie gelanceerd. Dit betekent dat alleen mensen/bedrijven die games wilden maken voor de Oculus, de bril konden bestellen. De consumentenversie (dat wil zeggen dat alle mensen de bril kunnen kopen) wordt verwacht in 2014. Maar…hij is er nog niet, dus we wachten vol spanning af.

Grappige feitjes

  • Voor het eerste model vand e bril was plakband nodig om de delen bij elkaar te houden. Je kunt je vast voorstellen dat dit model niet geschikt was voor massaproductie.
  • Met de game Birdly, die speciaal is ontwikkeld voor de Oculus Rift, kun je vliegen! De bril werkt bij dit spel samen met een apparaat (een soort tafel) waar je op moet liggen. Je armen schuif je in twee langwerpige stukken (de vleugels). Door te wapperen met je armen kun je vliegen! Door naar links of rechts te bewegen kun je sturen & door omhoog of omlaag te bewegen maak je een duikvlucht of vlieg je juist richting de wolken. Om de ervaring helemaal compleet te maken heb je headphones op voor geluid (je hoort zelfs het wapperen van je vleugels) en blaast een flinke ventilator wind in je gezicht.
  • Je zou het niet denken maar Virtual reality wordt ook gebruikt in de zorg, bijvoorbeeld bij het bestrijden van angsten. Zo werkt het bijvoorbeeld heel goed voor mensen die bang zijn voor grote mensenmassa’s bijvoorbeeld op straat of pleinen, dit onderzocht onder andere een bedrijf uit Leeuwarden.
  • en zo hebben we er nog veel meer voorbeelden

Nieuwsgierig geworden?

Als je meer wil weten over virtual reality, de geschiedenis en mogelijkheden, dan raden we dit (engelstalige!) dossier aan van The Verge.

Dromenkroon bedenkt met kinderen de toekomst. We geven workshops over virtual reality en veel meer. Bekijk onze projecten.

Advertenties

Wil je je mening geven? Laat een reactie achter

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s